Приветствую Вас, Гость! Регистрация RSS
Четверг, 28.03.2024


Главная » Файлы » Доклады » Доклады

Критерії законності проведення оперативно розшукових заходів
[ Скачать с сервера (35.2 Kb) ] 15.01.2013, 22:45
Як метод державного управління суспільством законність означає, що:
1) органи держави і посадові особи при здійсненні своєї дія¬льності, розробляючи і приймаючи рішення, спираються на прин¬ципи і вимоги законності;
2) при організації реалізації прийнятих рішень вони не вихо¬дять за межі своєї компетенції;
3) при здійсненні контролю і нагляду за законністю дій уча¬сників суспільних відносин вони додержуються правових про¬цедур, використовують правові засоби і способи.

Також треба наголосити на ст. ЗУ «Про Оперативно розшукову діяльність», де у ст..2 даного закони є легітимне визначення поняття - Оперативно-розшукова діяльність - це система гласних і негласних пошукових, розвідувальних та контррозвідувальних
заходів, що здійснюються із застосуванням оперативних та
оперативно-технічних засобів.
На мою думку оперативно розшукові заходи і оперативно розшукова діяльність це поняття тотожні. Для того щоб було проведення законно та легитімно з дотриманням законодавста, то у даному випадку виступає прокуратура, яка здійснює нагляд за суб’єктами оперативно розшукових заходів при виконані їх функцій. Отже треба дати законодавче визначення прокурорському нагляду:
Прокурорський нагляд – це регламентовані правовідносини, що виникають при його здійсненні між органами прокуратури та іншими установами, організаціями, посадовими особами і громадянами, а також між суб’єктами прокурорського нагляду при виконанні їх функцій.
Особливе місце у наглядовій функції прокуратури посідає нагляд за додержанням законів органами, які проводять оперативно-розшукову діяльність, оскільки під час проведення оперативно-розшукових заходів значною мірою можуть обмежуватися законні інтереси і права громадян, наприклад, право на таємницю листування, телефонних розмов, свободу пересування, особисте життя тощо. Разом з тим, виявлення і задокументування значної кількості злочинів, у тому числі латентних, до яких, зокрема, належать економічні, можливо лише шляхом оперативно-розшукових заходів, що мають інтрузивний, проникаючий у приватну сферу характер Організація прокурорського нагляду за оперативно-розшуковою діяльністю (далі – ОРД) оперативних підрозділів є актуальною проблемою організаційно-правової роботи зазначених підрозділів. Створення дієвого механізму законності в системі оперативно-розшукової діяльності має велике значення для забезпечення захисту конституційних прав громадян. Доцільно розглядати пропозиції про необхідність наукового опрацювання механізму здійснення прокурорського нагляду за ОРД як гарантії законності проведення оперативно-розшукових заходів (далі – ОРЗ) взагалі та із застосуванням оперативно-технічного забезпечення (далі – ОТЗ), зокрема. На важливості знання практичних результатів будь-якої діяльності свого часу наголошував Леонардо да Вінчі, який обґрунтував ідею необхідності поєднання практичного досвіду та його наукового освідомлення як найголовнішого шляху відкриття нових істин. Завдання прокурорського нагляду за додержанням законів органами, які проводять ОРД, дізнання та досудове слідство, у загальному вигляді сформульовані Кримінально-процесуальним кодексом України, Законами України «Про прокуратуру», «Про оперативно-розшукову діяльність»; спеціальні завдання визначені зазначеним Кодексом стосовно окремих стадій та етапів досудового слідства, а окремі завдання виникають під час застосування прокурором правових засобів нагляду за законністю конкретних дій і рішень органів дізнання та досудового слідства. На сьогодні безпосереднє проведення нагляду в ОРД регламентоване наказом Генерального прокурора України від 6 квітня 2004 р. «Про організацію прокурорського нагляду за дотриманням законів при проведенні оперативно-розшукової діяльності», яким визначено порядок допуску працівників прокуратури під час виконання ними службових обов’язків до відомостей, що становлять державну таємницю. Прокуратура за своєю державно- правовою і політичною природою є незалежним (автономним) державним утворенням у механізмі державної влади, покликаним здійснювати найвищий державний нагляд за додержанням законів і вживати заходів до усунення будь- яких їх порушень, ким би вони не були спричинені. Однак при цьому не можна розглядати прокуратуру як орган боротьби зі злочинністю та іншими правопорушеннями. Прокуратура – це орган нагляду за додержанням законів у боротьбі, яку повинні вести професіонали – органи внутрішніх справ. Конституція України, серед іншого, покладає на прокуратуру функцію нагляду за додержанням законів органами, які проводять оперативно- розшукову діяльність, дізнання, досудове слідство. В.В. Кулаков, досліджуючи сутність прокурорського нагляду за додержанням законів при проведенні дізнання та досудового слідства, цілком слушно зазначив, що покладені на прокуратуру завдання розподіляються на дві
групи. Одна з них покликана сприяти розкриттю злочинів, виконанню вимог. закону про невідворотність відповідальності за скоєний злочин, а друга – охороні прав і законних інтересів громадян, які знаходяться під слідством, а також інших юридичних та фізичних осіб, втягнутих у кримінальний процес. Названі завдання перебувають у відносинах конкуренції, оскільки на практиці виконання перших завдань не сприяє та навіть в окремих випадках перешкоджає виконанню інших. При здійсненні нагляду прокурори не можуть втручатися в діяльність піднаглядних їм органів, не наділені безпосереднім правом застосовувати заходи примусового впливу, скасовувати протизаконні акти управління та змінювати їх. Вони також не можуть притягати винних до правової відповідальності. Здійснюючи нагляд, прокурори застосовують певні методи і форми. До методів діяльності прокурорів слід віднести їх право: вимагати надання документів та відомостей; безперешкодно входити у приміщення; здійснювати на місцях перевірку законів; вимагати від відповідних органів і посадових осіб проведення перевірок і ревізій підпорядкованих об’єктів; вимагати від посадових осіб і громадян письмових чи усних пояснень з приводу порушень закону. Підставою для цих дій з боку прокурорів є інформація про порушення законності, яку прокурори можуть одержувати будь-якими законними способами: із засобів масової інформації (телебачення, радіо, преса), звернень громадян, громадських об’єднань, оперативним шляхом та ін. У разі підтвердження інформації прокурор реагує на порушення законності і дисципліни шляхом видання актів прокурорського реагування. Закон України «Про прокуратуру» називає чотири форми прокурорського реагування: протест, письмовий припис, подання та постанова. Нагляд за додержанням законів під час проведення оперативно- розшукової діяльності здійснюється Генеральним прокурором України, уповноваженими заступниками Генерального прокурора, а також уповноваженими наказом Генерального прокурора України начальниками управлінь, відділів Генеральної прокуратури України та уповноваженими представниками Генерального прокурора в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі. Підстави здійснення прокурорського нагляду закріплено в таких нормах законодавчих актів: статті 121 Конституції України, статті 30 Закону України «Про прокуратуру», статті 14 Закону України «Про оперативно-розшукову діяльність», статті 24 Закону України «Про державний захист працівників суду і правоохоронних органів», статті 28 Закону України «Про забезпеченнябезпеки осіб, які беруть участь у кримінальному судочинстві» [11]. Ми погоджуємось із думкою авторів законопроекту «Про оперативно- розшукову діяльність», що прокурор у межах своєї компетенції повинен мати право: - на підставі заяв та інших повідомлень про порушення законності під час здійснення оперативно-розшукової діяльності та з власної ініціативи, із зазначенням приводу, перевіряти оперативні добірки, оперативно-розшукові справи, реєстраційні, облікові, звітні, статистичні, аналітичні документи та інші відомості щодо проведення оперативно-розшукових заходів; - вимагати для використання під час перевірки накази, інструкції, розпорядження та інші акти, що регламентують порядок проведення оперативно-розшукових заходів та застосування оперативно-розшукових засобів, видані міністерствами і відомствами, до складу яких входять підрозділи, що здійснюють оперативно-розшукову діяльність; - доручати керівникам органів, зазначених у статті 5 цього Закону, проведення у підвідомчих їм підрозділах, які здійснюють оперативно- розшукову діяльність, перевірок з метою усунення порушень вимог закону; - давати письмові вказівки про проведення оперативно-розшукових

Категория: Доклады | Добавил: everyone | Теги: скачать доклад на тему Критерії зак, Критерії законності проведення опер
Просмотров: 1120 | Загрузок: 121 | Рейтинг: 0.0/0
Всего комментариев: 0
Имя *:
Email *:
Код *:
Украина онлайн

Рейтинг@Mail.ru

подать объявление бесплатно