Приветствую Вас, Гость! Регистрация RSS
Суббота, 11.05.2024


Главная » Файлы » Полезно знать » Полезно знать

ОСОБЛИВОСТІ ОРГАНІЗАЦІЇ РОЗСЛІДУВАННЯ ЗЛОЧИНІВ, ПОВ’ЯЗАНИХ З ПОРУШЕННЯМИ БЮДЖЕТНОГО ЗАКОНОДАВСТВА
[ Скачать с сервера (53.3 Kb) ] 08.02.2014, 01:08
Успішне розслідування злочинних порушень бюджетного законодавства потребує особливо ретельної організації з-за досить специфічного предмету посягання та складного механізму вчинення цих злочинів. Зокрема, тут завжди виникає потреба в широкому використанні спеціальних пізнань з області бухгалтерського обліку, фінансового права та деяких інших. Цей аспект не завжди враховується слідчими при плануванні розслідування у цих справах. Без допомоги спеціалістів слідчий просто не в змозі зібрати достатньо доказів і дати їм кваліфіковану оцінку. Це обумовлено складністю розуміння особливостей порядку використання бюджетних коштів та документального оформлення операцій з ними, недосконалістю бюджетного законодавства.
Спеціальні знання слідчий може використовувати як у процесуальних, так і в непроцесуальних формах, а саме у вигляді: а) отримання консультацій з різних питань; б) проведення ревізії; в) залучення спеціаліста для участі в проведенні окремих слідчих дій; в) проведення експертиз.
Консультаціїє найбільш розповсюдженою формою непроцесуальної допомоги слідчому з боку обізнаних осіб. Аналіз практики розслідування злочинних порушень бюджетного законодавства та анкетування слідчих дає можливість підтвердити справедливість такого ствердження і для цих злочинів. Консультації у названій категорії кримінальних справ слідчий може отримувати для вирішення досить широкого кола питань. Частіше за все при розслідуванні консультації отримують у наступних випадках.
1. Роз’яснення положень нормативних актів, які регулюють відносини у сфері бюджетного регулювання. З цією метою доцільно звертатись до фахівців у галузі фінансового права.
2. Ознайомлення зі спеціальними питаннями стосовно особливостей порядку виділення та використання бюджетних коштів у даному державному органі, установі, організації чи на підприємстві. Надати таку консультативну допомогу можуть ревізори, які проводили ревізію, а також службові особи органів Державного казначейства або фінансових органів.
3. Ознайомлення зі спеціальними питаннями стосовно порядку ведення бухгалтерського обліку та складання фінансової звітності у даному органі чи установі. Найчастіше по таку допомогу звертаються до ревізорів, які проводили ревізію чи перевірку на даному органі, або до працівників фінансових органів даної чи подібної установи.
4. Роз’яснення акту ревізії та допомоги при оцінці висновків ревізорів. Нерідко висновки, які наведені в акті ревізії, не зовсім зрозумілі слідчому. Для їх роз’яснення доцільно звернутись до ревізорів, які складали це акт, або до будь-яких спеціалістів в області бухгалтерського обліку. Допомога спеціаліста-бухгалтера може знадобитися слідчому і для оцінки висновків ревізора. Безумовно, якщо слідчий володіє основами бухгалтерського обліку, то він і сам спроможний критично оцінити висновки ревізії. Однак, як вказують вчені, і в таких випадках попередній обмін думками слідчого та бухгалтера по окремих пунктах акту ревізії або іншого документа дозволяє слідчому переконатися в правильності аналізу отриманої ними інформації [3, с. 15-16].
Крім того може виникнути потреба в одержанні додаткових відомостей у галузі будівництва (якщо бюджетні кошти використовувались злочинцями для фінансування витрат на будівництво), банківської справи (при розслідуванні фактів порушень бюджетного законодавства з кредитними коштами) тощо.
5. Одержання допомоги у підготовці проведення окремих слідчих дій. Для вирішення цих завдань можливе залучення в якості консультантів різних спеціалістів, зокрема, інженерів, економістів, бухгалтерів, криміналістів.
Наприклад, при вирішенні питання про призначення ревізії або судово-бухгалтерської експертизи спеціаліст у галузі бухгалтерського обліку може надати допомогу слідчому у правильному формулюванні запитань ревізору чи експерту, враховуючи реальні можливості цих дій. Крім того спеціаліст іноді може підказати слідчому послідовність проведення слідчих дій у справі та допомогти у виборі тактичних прийомів, які доцільно застосувати при проведенні певної слідчої дії.
Ревізія як непроцесуальна форма використання спеціальних знань, застосовується практично в усіх випадках розслідування злочинних порушень бюджетного законодавства. Документальна ревізія є однією з найвагоміших форм фінансово-економічного контролю за господарською діяльністю підприємств, установ та організацій, які повністю фінансуються з бюджету або одержують бюджетні кошти. Без цієї форми документального контролю жодна кримінальна справа про злочинні порушення бюджетного законодавства не тільки не може бути успішно завершена, а й у більшості випадків не може бути й порушена.
На стадії порушення кримінальної справи про такі злочини в залежності від підстав проведення ревізії можна виділити дві типові ситуації: 1) ревізія проводиться за ініціативою контролюючих органів; 2) ревізія проводиться за зверненням правоохоронних органів.
У першій ситуації ревізія проводиться у плановому чи позаплановому порядку без участі правоохоронних органів. При виявленні такою ревізією фактів порушень бюджетного законодавства її матеріали передаються до правоохоронного органу для прийняття подальшого рішення. Такі ревізії проводяться контрольно-ревізійними підрозділами міністерств, інших центральних органів виконавчої влади (внутрівідомчі ревізії); контрольними підрозділами підприємств (внутрігосподарчі перевірки); Рахунковою Палатою Верховної Ради України (ревізії порядку витрачання коштів Державного бюджету); контрольними органами місцевих рад (перевірки витрачання коштів місцевих бюджетів); органами державної контрольно-ревізійної служби України.
У другій ситуації ревізія призначається з ініціативи правоохоронних органів (наприклад, коли повідомлення про скоєння даного виду злочину містяться у пресі, або є оперативні дані про такі діяння). У таких випадках ревізія проводиться лише відповідним органом Державної контрольно-ревізійної служби. Порядок призначення та проведення ревізії за ініціативою правоохоронних органів урегульовані Інструкцією про організацію проведення ревізій і перевірок органами державної контрольно-ревізійної служби в Україні за зверненнями правоохоронних органів затвердженою Наказом ГоловКРУ від 26 листопада 1999 року № 107.
Для вирішення питання про призначення ревізії до порушення кримінальної справи керівник відповідного правоохоронного органу повинен підписати письмове звернення до контрольно-ревізійної служби, в якому наводиться обґрунтування для проведення ревізії і формулюються конкретні питання ревізору. При цьому, згідно з п. 1.3 вказаної Інструкції можуть призначатись ревізії господарської діяльності як установ, підприємств або організацій, що фінансуються з бюджету, так і суб’єктів підприємництва щодо використання позик та кредитів, гарантованих коштами бюджетів або цільового використання коштів державних позабюджетних фондів.
Після порушення кримінальної справи ревізія може бути призначена за відповідною постановою прокурора або слідчого.
Залучення спеціаліста до проведення окремих слідчих дій є процесуальною формою використання спеціальних знань у розслідуванні (ст. 128-1 КПК). У літературі зазначається, що необхідність участі спеціаліста в проведенні певної слідчої дії (допиту, виїмки, обшуку тощо) виникає при: 1) відсутності відповідних спеціальних знань та навичок у слідчого; 2) недостатньому оволодінні слідчим прийомами та засобами швидкого та доброякісного виконання тієї чи іншої роботи, яка потребує спеціальних пізнань та навичок; 3) необхідності з етичних або тактичних міркувань доручити здійснення певних дій саме спеціалісту; 4) одночасному застосуванні низки засобів криміналістичної техніки; 5) необхідності виконати великий обсяг роботи, яка потребує спеціальних пізнань та навичок [4, с. 12].
Узагальнення досвіду розслідування злочинних порушень бюджетного законодавства дає підстави для висновку, що при проведенні слідчих дій у цих справах потреба у залученні спеціаліста виникає частіше, ніж це фактично робиться. Саме проведення ряду слідчих дій без залучення спеціаліста є причиною упущень, коли не всі документи вилучаються при виїмці, значно більше часу витрачається на проведення допитів, самі допити проводяться некваліфіковано тощо.
Процесуальною формою використання спеціальних знань у розслідуванні є також призначення експертиз. У кримінальних справах про злочини, пов’язані з порушеннями бюджетного законодавства, нерідко виникає потреба у призначенні криміналістичних (почеркознавчої, технічної експертизи документів тощо), а також бухгалтерської, товарознавчої, інженерно-технічної, будівельно-технічної та інших видів експертиз. На дійсний час у призначенні економічних експертиз допускається багато помилок, які свідчать про незнання слідчими можливостей цих експертиз. Наприклад, нерідко слідчими призначається судово-бухгалтерська експертиза тільки для того, щоби одержати роз’яснення змісту нормативних актів, які регулюють ті чи інші бюджетні відносини. Зрозуміло, що такі питання виходять за межі компетенції експерта-бухгалтера.
Широке та ефективне використання спеціальних знань у справах про зловживання з бюджетними коштами, налагодження тісної взаємодії з спеціалістами є лише одним, але найбільш значущим аспектом організації розслідування злочинів вказаного виду.

Список літератури:1. Звіт перед українським народом (про оперативно-розшукову діяльність органів внутрішніх справ України у 2000 році). //Форпост № 1, 2001 р.; 2. Урядовий кур’єр. 27 січня 2001 р. № 16.; 3. Сорокотягин И.Н. Специальные познания в расследовании преступлений. Ростов, Изд-во Ростовского Ун-та, 1984; 4. Ищенко П.П. Специалист в следственных действиях (уголовно-процессуальные и криминалистические аспекты). - М., 1990.
Степанюк Р.Л. Особливості організації розслідування злочинів, пов'язаних з порушеннями бюджетного законодавства. // Вісник Національного університету внутрішніх справ. Спецвипуск – Х., 2001. – с. 132-136.

Аннотация к работе:
Методика розслідування злочинів, пов’язаних з порушеннями бюджетного законодавства. – Рукопис.
Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата юридичних наук заспеціальністю 12.00.09 – кримінальний процес та криміналістика; судова експертиза. – Національний університет внутрішніх справ. – Харків, 2004.
Дисертація являє собою комплексне наукове дослідження проблем методики розслідування злочинів, пов’язаних з порушеннями бюджетного законодавства. Уроботі міститься низка теоретичних положень і практичних рекомендацій, які сформульовані з урахуванням особливостей чинного бюджетного законодавства України, механізму бюджетних злочинів, практики їх розслідування, і мають елементи наукової новизни.
У дисертації розроблена криміналістична характеристика злочинів, пов’язаних з порушеннями бюджетного законодавства, зокрема: визначено особливості бюджетних коштів як предмета злочину, досліджено специфіку обстановки і суб’єкта злочинів, встановлено типові способи порушень бюджетного законодавства та їхні сліди. Досліджено особливості аналізу та оцінки первинного матеріалу в стадії порушення кримінальної справи, типові слідчі ситуації початкового етапу розслідування, відповідні їм завдання розслідування і комплекси слідчих та інших дій. Сформульовано рекомендації щодо планування й організації розслідування, попередження та подолання протидії розслідуванню, особливостей підготовки та проведення основних слідчих дій.
У дисертації наведене теоретичне узагальнення та нове вирішення наукової задачі, що виявляється в розробленні основних положень методики розслідування злочинів, пов’язаних з порушеннями бюджетного законодавства. У ході дослідження одержані такі головні результати:
- розроблено криміналістичну характеристику злочинів, пов’язаних з порушеннями бюджетного законодавства, яка включає відомості про типові ознаки предмета злочинів – бюджетних коштів та форм їх існування, особливості нормативного регулювання бюджетної сфери України як найсуттєвішого елемента обстановки бюджетних злочинів, дані про особливості суб’єкта злочину – уповноваженої службової особи, способи порушень бюджетного законодавства та характерні для них сліди;
- сформульовано рекомендації щодо аналізу та оцінки первинних матеріалів про злочини, пов’язані з порушеннями бюджетного законодавства, що має значення не тільки для прийняття обґрунтованого рішення про порушення кримінальної справи, але й для забезпечення ефективності подальшого розслідування, оскільки склад первинних документів та якість їхнього оформлення значною мірою визначають зміст слідчих ситуацій початкового етапу розслідування;
- визначено типові слідчі ситуації початкового етапу розслідування, детерміновані змістом первинного матеріалу про порушення бюджетного законодавства, який може різнитися за кількістю і якістю оформлення інформації про злочин, що визначає характер завдань розслідування та засоби їхнього вирішення;
- запропоновано рекомендації щодо планування та організації розслідування злочинів, пов’язаних з порушеннями бюджетного законодавства, які спираються на типові версії про характер події в цілому і кваліфікацію діянь, а також містять рекомендації з проведення організаційно-підготовчих заходів розслідування;
- обґрунтовано положення про те, що поняття „протидія викриттю і розслідуванню злочинів” та „протидія розслідуванню злочинів” співвідносяться як загальне і частка. При цьому протидія викриттю і розслідуванню злочинів включає умисні діяння, котрі вчиняються з метою перешкоджання виявленню події злочину в цілому, викриттю злочинця, встановленню істини у кримінальній справі, а протидія розслідуванню може мати місце лише після початку кримінально-процесуальної діяльності з метою створення перешкод встановленню істини у кримінальній справі. Шляхи (засоби) попередження та подолання визначених форм і способів протидії розслідуванню злочинів, пов’язаних з порушеннями бюджетного законодавства, базуються на обмеженні можливостей використання службового становища, корумпованих зв’язків винних осіб;
- сформульовано рекомендації щодо тактики підготовки і проведення окремих слідчих дій, які визначаються, перш за все, особливостями предмета доказування у справах про порушення бюджетного законодавства, специфікою джерел доказів, характером слідчих ситуацій і тактичними завданнями розслідування.
Методика розслідування злочинів, пов’язаних з порушеннями бюджетного законодавства, є окремою криміналістичною методикою, яка тісно пов’язана з методиками розслідування інших економічних злочинів, що обумовлює її включення до навчальної програми спеціального курсу "Розслідування економічних злочинів”.
68
Теорія та практика судової експертизи і криміналістики. Випуск 10
дає змогу встановити технології та механізми цього злочинного явища,
спланувати розслідування злочину, виявити прогалини в чинному законо-
давстві, що регулює відносини у сфері охорони конфіденційної інформації,
розробити заходи протидії недобросовісній конкуренції.
О. О. Бондаренко, доцент кафедри кримі-
нального процесу Харківського націо-
нального університету внутрішніх справ,
кандидат юридичних наук, старший нау-
ковий співробітник,
Р. Л. Степанюк, начальник кафедри
криміналістики, судової медицини та
психіатрії Харківського національного
університету внутрішніх справ, кандидат
юридичних наук, доцент


ОЦІНЮВАННЯ ТА ВИКОРИСТАННЯ МАТЕРІАЛІВ РЕВІЗІЇ
ПРИ РОЗСЛІДУВАННІ ЗЛОЧИНІВ, ПОВ’ЯЗАНИХ ІЗ
ПОРУШЕННЯМИ БЮДЖЕТНОГО ЗАКОНОДАВСТВА УКРАЇНИ

Розглянуто проблемні питання призначення та оцінювання резуль-
татів ревізії у кримінальних справах про злочини, пов’язані з порушеннями
бюджетного законодавства України.
Рассмотрены проблемные вопросы назначения и оценки результатов
ревизии по уголовным делам о преступлениях, связанных с нарушениями
бюджетного законодательства Украины.
Бюджетні кошти в Україні на сьогодні є одним із найбільш приваб-
ливих предметів злочинних посягань. Не зважаючи на те що боротьба зі
злочинами у бюджетній сфері декларується як один із пріоритетних напря-
мів роботи правоохоронних органів, говорити про значні успіхи в ній пе-
редчасно. Чимало проблем зумовлено недостатністю досвіду з розкриття
та розслідування злочинних порушень бюджетного законодавства (ст. 210,
211 КК України), що призводить до суттєвих труднощів при збиранні, оці-
нюванні й використанні доказів у кримінальних справах. Непоодинокими
для співробітників оперативних підрозділів і слідчих є помилки під час ор-
ганізації проведення та оцінювання результатів ревізій, що в подальшому
призводить до невірної кваліфікації діянь, затягування строків досудового
слідства, тактичних прорахунків тощо.
У науковій літературі проблеми призначення, співвідношення ревізій
і судових експертиз досліджувалися багатьма вченими (Г. О. Атанесяном,
© Бондаренко О. О., Степанюк Р. Л., 201069
Сучасні проблеми криміналістики

Категория: Полезно знать | Добавил: everyone | Теги: реферат ОСОБЛИВОСТІ ОРГАНІЗ, ПОВ’ЯЗАНИХ З ПОРУШЕННЯМИ БЮДЖЕТНОГО, скачать доклад, ОСОБЛИВОСТІ ОРГАНІЗАЦІЇ РОЗСЛІДУВАН, доклад
Просмотров: 1487 | Загрузок: 81 | Рейтинг: 0.0/0
Всего комментариев: 0
Имя *:
Email *:
Код *:
Украина онлайн

Рейтинг@Mail.ru

подать объявление бесплатно