Приветствую Вас, Гость! Регистрация RSS
Воскресенье, 05.05.2024


Главная » Файлы » Мои файлы

Про внесення змін до деяких законодавчих актів України"
[ Скачать с сервера (61.0 Kb) ] 04.04.2017, 11:39
У законопроекті пропонується внести зміни до Кримінального кодексу України (далі – КК), а також до законів України "Про боротьбу з тероризмом" та "Про основи національної безпеки України" відповідно до яких: 1) стаття 258 КК доповнюється новою частиною четвертою, якою передбачається спеціальний вид звільнення від кримінальної відповідальності за діяння, передбачені частиною першої цієї статті, вчене особою, яка брала участь у підготовці терористичного акту і яка добровільно повідомила про це правоохоронний орган, сприяла відверненню здійснення терористичного акту, якщо в діях цієї особи немає складу іншого злочину; 2) зазначений Кодекс доповнюється новою статтею 258-6 "Пропаганда і поширення ідеології тероризму"; 3) уточнюється понятійний апарат Закону України "Про боротьбу з тероризмом" (зміни до статті 1 вказаного Закону). Крім того, до основних принципів боротьби з тероризмом, визначених у статті 3 цього Закону, відноситься пріоритетність попереджувальних заходів, що передбачає проведення широкої профілактичної роботи суб’єктами боротьби з тероризмом у межах своєї компетенції; 4) перелік основних функцій суб’єктів забезпечення національної безпеки України доповнюється функцією щодо аналітичного вивчення криміналістичних детермінантів тероризму і напрацювання науково обґрунтованих заходів щодо протидії його загрозі (зміни до статті 10 Закону України "Про основи національної безпеки України").
Головне науково-експертне управління, проаналізувавши законопроект, вважає за необхідне звернути увагу на таке.

Щодо змін до КК
1. Дещо незрозумілим є підхід у законопроекті стосовно запровадження спеціального виду звільнення від кримінальної відповідальності за вчинення злочину, передбаченого частиною першою статті 258 КК (вчинення терористичного акту без обтяжуючих обставин або погроза його вчинення), з одночасним встановленням кримінальної відповідальності за пропаганду і поширення ідеології тероризму (запропонована проектом стаття 258-6 КК).
У разі прийняття законопроекту складеться ситуація, за якої особа, яка брала безпосередню участь у підготовці терористичного акту та добровільно повідомила про це правоохоронний орган (навіть якщо злочин було доведено до кінця іншими співучасниками), буде звільнятися від кримінальної відповідальності. У свою чергу особа, яка тільки публічно висловлювала свою "прихильність" до ідеології тероризму (не заподіюючи цим будь-яких суспільно небезпечних наслідків), буде зазнавати кримінального переслідування та навіть може підлягати покаранню у виді позбавлення волі строком до восьми років. З цим навряд чи можна погодитись.
Крім того, у законопроекті не визначено стадію кримінального провадження, до настання якої винна особа може звернутися до правоохоронних органів з повідомленням про свою участь у підготовці терористичного акту. Адже, наприклад, якщо по факту такої підготовчої злочинної діяльності уже ведеться досудове слідство і виявлено групу осіб, які нею займалися, то нелогічно робити зізнання одного із співучасників підставою для його звільнення від кримінальної відповідальності. У такому разі з'явлення особи із зізнанням у вчиненні підготовки до терористичного акту може бути враховане судом як обставина, що пом’якшує покарання (пункт 1 частини першої статті 66 КК).
З огляду на це вважаємо, що запропонований проектом спеціальний вид звільнення від кримінальної відповідальності у якості "заохочення" до відмови від доведення до кінця вже розпочатої підготовки терористичного акту може мати місце лише за таких умов: 1) з'явлення із зізнанням на стадії готування терористичного акту та до початку кримінального провадження у зв’язку з готуванням до такого злочину; 2) добровільність зізнання та сприяння у припиненні такої злочинної діяльності іншими співучасниками (за їх наявності).
2. Не можна погодитися з пропозицією щодо встановлення кримінальної відповідальності за пропаганду і поширення ідеології тероризму (запропонована проектом стаття 258-6). Така позиція обумовлена наступним:
1) Основною правовою проблемою при застосуванні запропонованої статті у разі її прийняття стане розуміння такого поняття, як "ідеологія тероризму". Адже хоча чинний Закон України "Про боротьбу з тероризмом" оперує вказаним терміном (у якості однієї з форм терористичної діяльності), однак його визначення у законі не дається.
Що ж стосується визначення цього поняття, яке пропонується законопроектом у примітці до статті 258-6 КК, то воно, на наш погляд, є надто оціночним, оскільки у ньому використовуються терміни, які потребують окремого законодавчого тлумачення ("системне поширення", "роз’яснення поглядів", "певна спільнота", "ідеал спільноти", "явища, пов’язані з ескалацією насильства у формі терористичних актів").
У зв’язку з цим вважаємо, що в сучасних умовах пропоновані проектом заборони не матимуть однозначного правового змісту, а стаття 258-6 (в разі її прийняття) стане підґрунтям для різноманітних суто політичних звинувачень, замаскованих квазіюридичною формою, а не інструментом для протидії діянням, злочинність яких не викликає сумніву у суспільства.
Загалом сама по собі "пропаганда ідеології тероризму", на нашу думку, не може бути діянням, відокремленим від інших форм терористичної діяльності, які дійсно є суспільно небезпечними та мають бути кримінально караними (планування, організація, підготовка та реалізація терористичних актів; організація незаконних збройних формувань, злочинних угруповань (злочинних організацій), організованих злочинних груп для вчинення терористичних актів, так само як і участь у таких актах); вербування, озброєння, підготовка та використання терористів тощо). Отже, за систематичним розповсюдженням дійсно "терористичної ідеології", як правило, приховується реальна підготовка до тих чи інших терористичних проявів, особливо це стосується вербування нових членів терористичних угрупувань.
Поодинокі ж випадки публічного схвалення такої злочинної діяльності навряд чи можна розцінювати як суспільно небезпечне діяння, яке заподіює істотну шкоду охоронюваним законом правам, свободам та інтересам окремих громадян або державним чи громадським інтересам, або інтересам юридичних осіб;
2) У статті 258-2 КК вже встановлено кримінальну відповідальність за публічні заклики до вчинення терористичного акту, а також розповсюдження, виготовлення чи зберігання з метою розповсюдження матеріалів з такими закликами. Кваліфікований вид цього злочину має місце у тих випадках, коли заклики до вчинення терористичного акту доводяться до людей за допомогою засобі масової інформації (тобто, телебачення, радіо, газет чи журналів, через мережу Інтернет чи інші засоби комунікацій, завдяки яким відповідна інформація може бути масово поширена).
Категория: Мои файлы | Добавил: opteuropa | Теги: Висновок, Про внесення змін до деяких законод, на проект
Просмотров: 344 | Загрузок: 7 | Рейтинг: 0.0/0
Всего комментариев: 0
Имя *:
Email *:
Код *:
Украина онлайн

Рейтинг@Mail.ru

подать объявление бесплатно