Приветствую Вас, Гость! Регистрация RSS
Понедельник, 06.05.2024


Главная » Файлы » Шпаргалки » Шпаргалки

Питання до іспиту з ІІІ модуля Екологічне право ЄС
[ Скачать с сервера (437.5 Kb) ] 04.04.2017, 14:35
1. Історичні передумови та етапи формування екологічного права Європейського Союзу та України.
Європейські Співтовариства розпочинають відлік своєї історії з
1951 року, коли шість держав-учасниць — Франція, Італія, Бельгія,
Нідерланди, Люксембург та ФРН — створили Європейське об’єднання
вугілля і сталі. Наступним етапом у формуванні європейського права
стало підписання Римських договорів про створення Європейсько-
го Економічного Співтовариства і Європейського співтовариства
з атомної енергії. Проте, ні у Паризькому договорі, ні у Римських
договорах не було прямої згадки про необхідність охорони навко-
лишнього середовища і проведення спільної екологічної політики.
Від початку створення і до 1972 року Європейські Співтовариства
не мали жодної компетенції у сфері навколишнього середовища.
Проводились лише окремі заходи в цій сфері, існували окремі норми,
що регулювали такі питання.
Стокгольмська конференція ООН 1972 року мала значний вплив
на розвиток екологічного права Співтовариства. В жовтні 1972 року
держави-члени ЄЕС приймають Декларацію щодо програми дій із
навколишнього середовища, а на початку 1973 року була прийнята
Перша програма дій із навколишнього середовища (на 1973-1976
рр.). Її можна вважати першим офіційним документом, у якому
були сформульовані основні принципи європейської політики у
сфері охорони навколишнього середовища. З цього моменту всі
пріоритетні дії Співтовариства у сфері охорони довкілля визнача-
ються так званими програмами дій, які, хоча і не мають обов’язкової
юридичної сили, є важливим інструментом регулювання питань, що
стосуються охорони довкілля.
Друга програма дій Європейських Співтовариств, яка називалася
“Продовження та імплементація політики Європейського Співтова-
риства і програма дій з навколишнього середовища”, була прийнята
у 1977 році і була фактичним продовженням і розвитком Першої
програми дій.
Перша та Друга програми дій визначили основні цілі екологічної
політики Європейських Співтовариств, які полягають у запобіганні,
зменшенні та уникненні забруднення; підтримці екологічного балан-
су і забезпеченні захисту біосфери; уникненні такого використання
природних ресурсів, яке може суттєво вплинути на навколишнє
середовище; пошуку вирішення державами екологічних проблем за
межами Співтовариства, на міжнародному рівні.
Перші дві програми дій з навколишнього середовища закріпили
такі принципи екологічної політики:
– запобігання забрудненню, а не боротьба з наслідками негативного
впливу;
– врахування впливу на навколишнє середовище на ранніх стадіях
прийняття рішень;
– зменшення використання природних ресурсів і природи, що може
суттєво вплинути на екологічний баланс;
– покращення наукових і технічних знань, з метою вживання ефек-
тивних заходів для збереження й поліпшення навколишнього
середовища;
– “забруднювач платить”;
– уникнення транскордонного впливу;
– врахування в екологічній політиці Співтовариством і державами-
членами інтересів країн, що розвиваються;
– визначення довготермінової концепції європейської екологічної
політики;
– розвиток екологічної освіти;
– координація національних програм у сфері навколишнього сере-
довища Співтовариством та ін.
Перша програма дій зосереджувала увагу на зменшенні та запо-
біганні забруднення, покращенні стану навколишнього середовища і
умов життя, діях Співтовариства та держав-членів на міжнародному
рівні. Друга програма дій, зокрема, визначає загальні дії для захисту
і покращення навколишнього середовища, що містять оцінку впли-
ву на навколишнє середовище, врахування економічних аспектів,
реалізацію дослідницьких проектів щодо захисту навколишнього
середовища, дії Співтовариства на міжнародному рівні, співпрацю
з країнами, що розвиваються з екологічних питань.
Третя програма дій Європейського Співтовариства “Продо-
вження та імплементація політики Європейського Співтовариства
і програма дій з навколишнього середовища” (1982-1986 рр.) була
прийнята 7 лютого 1983 року. Вона містила ряд принципово нових
положень, що стосувались чотирьох аспектів екологічної політики
Співтовариства: необхідність подальшої інтеграції екологічної полі-
тики в інші секторні політики Співтовариства; необхідність посилен-
ня превентивних аспектів екологічної політики, при цьому особливе
значення приділялось оцінці впливу на навколишнє середовище;
виділення ряду галузей, дії в яких були визнані пріоритетними для
покращення навколишнього середовища (інтеграція екологічної по-
літики в інші політики Співтовариства, процедура оцінки впливу на
навколишнє середовище, зниження забруднення морської і прісної
води, транскордонне забруднення, небезпечні хімічні речовини і пре-
парати, відходи, забруднення ґрунтів та ін.); формулювання низки
положень, які Європейська Комісія повинна розглядати як базові під
час підготовки своїх пропозицій (необхідність уникати дублювання
дій, необхідність оцінювати вартість планованих дій і потенційну
вимогу для їх проведення).
Окрім цього, виник ряд нових питань, які потребували регулю-
вання, у зв’язку з розширенням Європейського Співтовариства: осо-
блива увага до захисту Середземного моря, врахування політикою
в сфері охорони довкілля Співтовариства регіональних аспектів у
зв’язку з різним рівнем розвитку різних регіонів Співтовариства.
До 1987 року, коли поправки Єдиного європейського акту до
Римського договору набрали чинності, Співтовариство вже при-
йняло понад 150 актів вторинного законодавства в сфері охорони
навколишнього середовища3. Нормативно-правові акти цього періоду
стосувались питань води, повітря, шуму, контролю і поводження з
відходами й небезпечними речовинами, охороною флори і фауни.
Були також впроваджені важливі процедури з охорони навколишньо-
го середовища, включаючи оцінку впливу на навколишнє середовище
і обов’язкове повідомлення Комісії про певні екологічно небезпечні
дії. Протягом цього періоду Співтовариством було підписано ряд
міжнародних договорів з охорони довкілля. Першим, до якого при-
єдналось Співтовариство, була Паризька конвенція про запобігання
забруднення моря з наземних джерел 1974 року.
Таким чином, проходив активний розвиток вторинного зако-
нодавства Європейських Співтовариств у сфері навколишнього се-
редовища, незважаючи на відсутність відповідних положень щодо
охорони довкілля в первинному законодавстві, тобто в установчих
договорах Європейських Співтовариств. Тим не менше, Суд Євро-
пейських Співтовариств ще у 1985 р. в одній із своїх справ4 називає
охорону навколишнього середовища одним із завдань Співтовари-
ства та виправдовує обмеження, пов’язані з розміщенням відходів,
необхідністю охорони довкілля.
Лише у 1987 році Єдиним Європейським Актом у Договір про за-
снування Європейського Економічного Співтовариства були внесені
положення, що стосувалися навколишнього середовища. Цим Актом
до Договору додавався новий розділ — “Навколишнє середовище”,
де були визначені цілі дій Співтовариства у сфері навколишнього
середовища: охорона, захист і покращення якості навколишнього
середовища; сприяння захисту здоров’я людини; забезпечення ро-
зумного та раціонального використання природних ресурсів. Захист
навколишнього середовища ставав невід’ємним компонентом усіх
видів політики Співтовариства.
Дії Співтовариства, що стосуються навколишнього середовища,
повинні відтепер базуватися на принципах попередження, попере-
дженні виникнення забруднення на самому його початку, принципі
“забруднювач платить”.
Передбачалось, що Співтовариство діятиме у сфері навколиш-
нього середовища в тих межах, в яких цілі, передбачені Договором,
будуть краще досягатись на рівні Співтовариства, аніж на рівні дер-
жав-членів.
Окрім того, держави-члени тепер могли діяти згідно зі статтею
100А Договору про заснування Європейського Співтовариства, і
вживати заходів для зближення законодавчих положень з метою
створення та функціонування спільного ринку.
Четверта програма дій з навколишнього середовища (1987-1992
рр.) була прийнята 19 жовтня 1987 року. Вона аналізує доповнення,
зроблені Єдиним Європейським Актом до Римського договору та
приділяє більше уваги пошуку нових можливостей для інтеграції
екологічної політики в інші політики Співтовариства, звертаючи
особливу уваги на такі сфери діяльності: розробка екологічних
стандартів; ефективне і комплексне застосування існуючого законо-
давства Співтовариства; управління усіма видами впливу на навко-
лишнє середовище; забезпечення ширшого доступу громадськості до
інформації та поширення екологічної інформації, а також розвиток
екологічної освіти; створення нових робочих місць; біотехнологія й
управління природними ресурсами; охорона особливих природних
та урбанізованих територій, наприклад гірських районів і берегових
зон. 1987 рік проголошувався Європейським роком навколишнього
середовища.
Договір про заснування Європейського Союзу 1992 року поставив
нову ціль перед державами-членами — досягнення збалансованого та
сталого розвитку. Було визначено ще одну ціль політики Співтовари-
ства в сфері захисту навколишнього середовища — забезпечення на
міжнародному рівні заходів, пов’язаних з вирішенням екологічних
проблем у регіональному і міжнародному масштабах.
Внесення положень, що регулюють політику в сфері навколиш-
нього середовища, до установчих договорів Європейських Спів-
товариств сприяло не лише виникненню великої кількості норм
вторинного права, а й інституційному розвитку Співтовариства.
Це полягало у створенні спеціальних інституцій, які б займалися
питаннями охорони довкілля (наприклад Європейське агентство з
навколишнього середовища), а також у розширенні повноважень
інших органів Співтовариства, їх ролі у захисті навколишнього
середовища.
П’ята програма отримала спеціальну назву “До сталості” (1993-
2000 рр.). Під час реалізації четвертої програми відбулася важлива
подія у сфері охорони довкілля — Конференція ООН з навколишньо-
го середовища і розвитку в Ріо-де-Жанейро, на якій прозвучав заклик
дотримуватися принципів та ідей “сталого розвитку”. У зв’язку з цим
П’ята програма дій із навколишнього середовища була названа “До
сталості”. У преамбулі і тексті програми підкреслюється важливість
принципів Декларації Ріо-де-Жанейро і бажання їх дотримуватися.
Перші програми Співтовариства приділяли більше уваги питанню
забруднення у межах Співтовариства, але згодом стало зрозуміло, що
забруднення не має кордонів і слід більше уваги звертати на співпра-
цю з іншими країнами.
Особливу увагу у П’ятій програмі передбачалось приділяти таким
основним сферам дій:
– стале управління природними ресурсами;
– інтегрований контроль за забрудненням і попередження виник-
нення відходів;
– зменшення споживання невідновлюваної енергії;
– ефективніші й екологічно чистіші види транспорту та транспор-
тування;
– заходи для покращення якості навколишнього середовища у місь-
ких зонах;
– покращення громадського здоров’я та безпеки та ін.
Якщо раніше важлива роль відводилася лише законодавчим ін-
струментам для досягнення цілей програми, то П’ята програма дій
пропонує використовувати також ринкові інструменти, механізми
фінансової підтримки, горизонтальні інструменти, що включають
статистичні дані, наукові дослідження, технологічний розвиток та ін.
У програмі підкреслювалася важлива роль неурядових організацій.
Багато уваги приділялося питанню екологічної освіти.
Важливе значення для розвитку політики у сфері охорони дов-
кілля мав і Амстердамський договір 1997 року, який ввів принцип
захисту навколишнього середовища як принцип діяльності Євро-
пейського Співтовариства.
Шоста програма дій Співтовариства — важливий документ у
сфері навколишнього середовища на європейському континенті на
найближчі 10 років. Враховуючи масштаби передбачуваних заходів і
характер діяльності ЄС, згідно з Програмою будуть координуватись
заходи у сфері навколишнього середовища не тільки держав-членів
ЄС, але й держав-кандидатів та інших країн Європи і міжнародних
екологічних організацій. Передбачається, що Програма повинна
сприяти інтеграції екологічних інтересів у всі політики Співтова-
риства і досягненню сталого розвитку.
Програма визначає ключові екологічні завдання у таких сферах,
як зміна клімату; природа і біологічне різноманіття; навколишнє
середовище, здоров’я і якість життя; природні ресурси і відходи.
Цілі та завдання, встановлені Програмою виконуються, зокрема,
шляхом розробки нового законодавства Співтовариства і відповідної
зміни існуючого; стимулювання ефективнішої імплементації та забез-
печення примусовою силою законодавства Співтовариства у сфері
навколишнього середовища; докладання зусиль до інтеграції потреб
захисту навколишнього середовища в підготовку, визначення й імпле-
ментацію політик і дій Співтовариства у різних політичних сферах;
сприяння сталій структурі виробництва і споживання; створення
режиму відповідальності на рівні Співтовариства та ін.
На сучасному етапі в межах Європейського Союзу підготовлений
проект Договору про Конституцію для Європи, прийняття якого
стане поворотним пунктом як розвитку інтеграційних об’єднань,
так і європейського права. Конституція матиме окремий розділ,
присвячений політиці у сфері навколишнього середовища. Така по-
2. Етапи формування екологічного права Європейського Союзу. Див питання 1

3. Підходи до визначення екологічного права Європейського Союзу.
Європейське право виникло внаслідок активного розвитку інте-
граційних процесів на європейському континенті, які привели до
створення Європейського Союзу — потужного об’єднання держав-
членів, що не має аналогів у світі. Європейське право має особливі
джерела права, процес нормотворчості та правозастосування, інсти-
туційний механізм і механізм контролю за дотриманням норм.
Незважаючи на наявність рис як національного права, так і між-
народного, європейське право є особливою самостійною системою
права. Суд Європейських Співтовариств, аналізуючи у своїх рішен-
нях юридичну природу Європейських Співтовариств, неодноразово
робив висновок про існування особливої правової системи. Напри-
клад, у справі Costa v. ENEL Суд зробив висновок, що “на відміну від
звичайних міжнародних договорів, Договір про заснування ЄЕС
створив особливий правопорядок, інтегрований у систему права
держав-членів з моменту набрання чинності, що має обов’язкову
силу для їх судових органів”.1
У даному посібнику під терміном “європейське право” слід ро-
зуміти сукупність правових норм, що регулюють взаємовідносини,
які встановлюються у рамках Європейських Співтовариств та Єв-
ропейського Союзу. До Європейського Союзу, окрім Європейських
Співтовариств (перша опора), входить також спільна зовнішня
політики і політика безпеки та співпраця судових органів і поліцій
(друга та третя опора).
Іноді для позначення цього поняття використовують термін
“право Європейського Союзу” чи “право Європейського Співтова-
риства”, хоча за юридичним змістом ці поняття слід розрізняти.
Європейське право, як система, не є настільки всеохоплюючою,
як національне право. Сфера компетенції самих Європейських Спів-
товариств та Європейського Союзу встановлює певні межі функці-
онування такої системи. Разом з тим, європейське право має ряд
галузей, що співпадають із галузями національного права, а також
використовує принципи і механізми, властиві міжнародному праву,
коли регулюються відносини в межах другої і третьої опор.
Залежно від предмета та методу правового регулювання, норми
права групуються у галузі. Такий підхід можна застосувати і до євро-
пейського права, тобто в його межах можна виділити окремі галузі
права, як це робиться у національному праві.
Враховуючи високий рівень динаміки європейського права, у
його межах можна виділити ряд галузей, які активно розвиваються:
інституційне право, економічне і торгівельне право, митне право,
податкове право, інвестиційне право, соціальне право, право на-
вколишнього середовища та ін.
Межі компетенції Європейського Союзу є різними в різних галу-
зях та інститутах системи європейського права. Зрозуміло, що най-
більш розвинутими є ті галузі, які регулюють економічні відносини,
оскільки вони беруть початок від моменту створення Європейського
об’єднання вугілля та сталі, Європейського Економічного Співтова-
риства та Євратому. Проте, останнім часом кількість предметних
сфер регулювання Європейського Союзу збільшилась і європейське
право починає охоплювати й інші сфери суспільного життя, які дале-
ко виходять за межі економічної діяльності та включають політичну,
соціальну, культурну та інші сфери суспільної діяльності.
Право навколишнього середовища окремої держави-члена вклю-
чає всі норми, що “випливають із міжнародних договорів і звичаїв,
директив та регламентів ЄС, національних конституцій, законодав-
ства, муніципальних постанов, постанов, прийнятих національними
та місцевими виконавчими й адміністративними органами, рішень
суду і звичаєвого права”2.
Оскільки європейське право — доволі молода система права, то
й відповідні галузі є ще недостатньо розвинутими й розвиваються
відповідно до становлення самого європейського права.
У рамках системи європейського права склалась стійка, цілісна
сукупність норм у сфері охорони навколишнього середовища — “єв-
ропейське право навколишнього середовища”.
Під європейським правом навколишнього середовища слід розумі-
ти сукупність норм і принципів європейського права, що регулюють
відносини між його суб’єктами з питань, які стосуються навколиш-
нього середовища.
Правове регулювання питань, що стосуються навколишнього
середовища, у державах-членах здійснюється за допомогою норм
національного, європейського та міжнародного права. Взаємовід-
носини між національним правом держав-членів та європейським
правом характеризуються такими важливими принципами, як:
– Верховенство європейського права, що полягає в наданні нор-
мам європейського права вищої юридичної сили порівняно з
нормами національного права держав-членів. Це супроводжується
зобо в’язанням кожної держави-члена не приймати національні
норми права, що суперечать європейському праву, вносити зміни
у національне законодавство з метою гармонізації з європейським
правом, а також вживати самостійних заходів для забезпечення
максимально ефективної дії права Співтовариств.
– Пряма дія, що полягає у безпосередньому та обов’язковому засто-
суванні нормативно-правових актів Співтовариств національною
адміністрацією і судами, незалежно від їх згоди чи умов, встанов-
лених державами-членами.
– Принцип інтеграції, під яким розуміється впровадження норм
права Співтовариств у національні системи права всіх держав-
членів.
– Юрисдикційний захист, під яким розуміється обов’язкове для всіх
національних судових органів держав-членів і судових установ
Європейського Союзу забезпечення застосування права Співто-
вариства і максимально ефективний захист прав та інтересів, що
виникаються на його основі.
Категория: Шпаргалки | Добавил: opteuropa | Теги: скачать безплатно, Питання до іспиту з ІІІ модуля Екол, Європейські Співтовариства
Просмотров: 606 | Загрузок: 14 | Рейтинг: 0.0/0
Всего комментариев: 0
Имя *:
Email *:
Код *:
Украина онлайн

Рейтинг@Mail.ru

подать объявление бесплатно